IntegritetsPolicy

Så hanterar vi personuppgifter
Senast uppdaterad: 2022-11-15

Vid MEDIABOrgen värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (till exempel skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också vilka rättigheter du har och hur du kan använda dem.
Integritetspolicyn och rutinerna som beskrivs här följer dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information om förordningen finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.

Vi tycker att det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn. Vår förhoppning är att du ska känna dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter.
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.

Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgifter?


Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. Till exempel kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i en dator vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (exempelvis IP-nummer) är personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

Vem är ansvarig för de personuppgifter vi behandlar?

Personuppgiftsansvarig kallas den som bestämmer varför och hur personuppgifter ska behandlas. En personuppgiftsansvarig kan till exempel vara en kommun, myndighet, organisation eller ett företag.Sveriges Kommunikatörer AB ansvarar för de personuppgifter vi lagrar. 
Om du har frågor om dina personuppgifter eller önskar utöva dina nedan angivna rättigheter kan du kontakta oss via info@mediaborgen.se.

Om förändringar i integritetspolicyn

Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av policyn finns alltid på vår webbplats https://sverigeskommunikatorer.se/

Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och i vilket syfte?

När du blir medlem hos oss

För att administrera ditt medlemskap och hantera medlemsärenden och Mina sidor, lagrar vi vissa av dina personuppgifter i vårt medlemsregister.


De personuppgifter vi lagrar är:

• Namn.
• Kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer).
• Faktureringsadress (vid fakturering till företag/organisation lagras även organisationsnummer, om kund är registrerad i utlandet lagras även VAT-nr).
• Användarnamn och lösenord.
• Inställningar i din profil.
• Din kommunikation med oss.
• Uppgift om dina beställningar.
• Registrering och identifiering för att hantera inloggning.
• Insamling av e-postadresser för att skicka ut nyhetsbrev, samt ge dig information om kompetensutveckling och andra tjänster kring medlemskapet.
Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt intresse av att hantera medlemsärenden. Detta så kallade berättigade intresse tillsammans med det ingångna avtalet utgör en rättslig grund för oss att spara dina personuppgifter. Vi har gjort bedömningen att detta berättigade intresse i dessa fall väger tyngre än skyddet för din personliga integritet. När du blir medlem får du också information om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Uppgifterna sparas i 36 månader efter avslutat medlemskap. Vi behöver behålla dina uppgifter en tid ifall du kommer tillbaka som medlem samt för att kunna se historik i våra system.

När du anmäler dig till en utbildning eller ett event

När du anmäler dig till en aktivitet som vi anordnar måste vi kunna hantera din bokning och eventuell betalning. Vi registrerar din bokning i vårt kundsystem, och registrerar vid behov faktureringsuppgifterna i vårt bokföringssystem. Vi behöver din e-postadress för att du ska kunna få bokningsbekräftelser samt övrig information kring bokningen.
Insamlingen av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden när du bokar en utbildning eller går på ett event som vi anordnar.


De personuppgifter vi lagrar är:

• Namn.
• Kontaktuppgifter (till exempel adress, fakturaadress, e-post och telefonnummer).
• Fakturerings- och betalningsinformation, om tillämpbart.
• Önskemål om kost vilket räknas som känsliga personuppgifter eller,
• Annan information som du själv anger, om tillämpbart.


För medlemmar sparas uppgifterna i 36 månader. Om du inte är medlem sparas bokningsuppgifterna i 24 månader. I fakturasystemet sparas de enligt bokföringslagen. Om du har angett önskemål om särskild kost eller annan extra information, sparas det enbart i den aktuella beställningen. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för vi ska kunna hantera dina bokningar. Detta så kallade berättigade intresse tillsammans med det ingångna avtalet utgör en rättslig grund för oss att spara dina personuppgifter.

Vi har gjort bedömningen att detta berättigade intresse i dessa fall väger tyngre än skyddet för din personliga integritet. När du anmäler dig får du också information om hur vi behandlar dina personuppgifter. I det fall vi samlar in dina kostpreferenser räknas detta som uppgifter om din hälsa och är därmed känsliga uppgifter, vi informerar om detta när du anmäler dig och stödjer denna behandling på det samtycke du lämnar när du gör anmälan. Dina angivna kostönskemål skickas sedan anonymiseras innan de skickas till kurslokalen.